Skiën is big business. Loop een willekeurige wintersportspeciaalzaak in en je ziet de ski’s rijen dik staan. Dit geldt zowel voor de Alpen als in Nederland. Er zijn heel wat grote merken met elk een lange historie in het produceren en ontwerpen van de lange latten. Allemaal bieden ze tegenwoordig een enorm breed assortiment aan. Van stijve racebakken voor op de piste tot brede planken voor de ultieme poedersneeuw ervaring. Iedere skiër kent wel een paar grote merken, die hun marktaandeel ook met goede marketing beschermen.  

Naast al dat grote geweld zijn er wereldwijd tal van kleine niche-spelers. Merken met veelal een lokaal karakter, die zich niet te druk maken om marktaandeel en groei. Vrijwel ieder merk is ooit op die manier begonnen, sommigen kiezen er bewust voor om zo te blijven. En dat geeft vaak inspirerende verhalen met een heel andere visie. Neem de ‘Åre Skidfabrik’, waar ze op kleine maar zeer specialistische schaal ski’s maken. SNOW Magazine geeft je een kijkje in hun Zweedse keuken.  

Lees het hele verhaal in SNOW Magazine editie #2302