We rijden richting de Plompertstraat in Rotterdam. Langs havens waar in mijn beleving té weinig containers op de kade staan. We merken het elke dag, in elke markt, levertijden worden steeds langer. In een zeer groot aantal marktgebieden hebben ze te maken met ‘te korten’, productie of leveringsproblemen.  

Dat roept bij ons de vraag op: in welke fase begeeft de wintersportmarkt zich nu eigenlijk?  

Die vraag stellen wij deze keer niet aan de reissector, waar nog steeds en wéér angstvallig wordt gekeken naar de omstandigheden die gaan komen. Maar wij willen dit seizoen ook wel eens weten in wat voor markt de wintersportartikelen zijn beland. Wij horen daarom graag de gedachte en meningen vanuit deze markt zelf.  

We schuiven aan voor deze eerste inkijk en met een vraag naar duidelijke meningen bij Patrick van der Graaff en Joris Birnie, bij Rotterdam Agency. Even snel geteld leggen wij hierdoor een ervaring op tafel van meer dan 80 jaar wintersport. Wel redelijk gerelateerd aan het snowboarden, maar met wat uitstapjes hier en daar zorgen we toch voor een zeer degelijk niveau ook binnen het skiën.  

Hoe was het ook alweer  

Zoals gebruikelijk bij oude bekende, komen de verhalen van vroeger eerst aanbod. We gaan al snel naar de opkomst van het snowboarden binnen de wintersport. Patrick haalt hiervoor een herinnering van 1990 naar boven, waar hij met een snowboard nog omhoog moest lopen in Oostenrijk. Simpelweg omdat de paar snowboarders die er waren, nog niet in de liften werden toegelaten. Patrick was er op snowboardgebied vanuit de wintersportvakanties met zijn ouders al vroeg bij. Na de eerste glijpartijen op een veel te zwaar en groot snowboard zag hij al snel de sport die past ‘bij zijn lifestyle’. Wat resulteerde in een zeer succesvolle professionele carrière. Hij ‘was een snowboarder’ zoals het in die jaren al snel betiteld werd: “Je was een snowboarder of je deed aan skiën”. 

Het succes voor de snowboardsport lag hem ook in dát gevoel. Je wilde als jongere, ook toen, ergens bij horen wat niet de standaard was. Daarvoor was de ‘extreme-sport lifestyle’, waaronder skateboarden en surfen een ideale manier om wellicht ‘jezelf’ te kunnen zijn. De ontwikkeling van de snowboardsport schoot vanaf de negentigere jaren in een stroomversnelling. Wedstrijden en evenementen werden groter en belangrijker en de aantal snowboarders groeide snel, wat confrontaties tussen beide wintersportwerelden als gevolg had. Wintersportgebieden hebben nog even gewacht om volledig de commerciële waarde van de nieuwe wintersporter in te zien. De snowboardscene was voor hen een soort ‘urban-lifestyle’ die naar de bergen kwam. Dit bracht vooral de jeugd vanuit de steden, naast de families, als een nieuwe grote doelgroep richting de wintersportgebieden.  

Kantelpunt bij de wintersporter  

Binnen de wintersportmarkt hebben snowboarden en skiën via een mix van beide gezorgd voor een heel andere markt. Snowboarden stond in die jaren niet stil en bracht met de ontwikkeling zelfs de redelijk goed skiënde wintersporter aan het twijfelen. Met als gevolg een wereldwijde verandering van ‘dé wintersporter’. Jeugd kon zich meer en beter in hun eigen omgeving identificeren met de snowboardscene. De vakantieganger ontdekte de snowboard artikelen mede door het gemak. Denk aan de boots die zeer comfortabel zaten ten opzichte van die onmogelijke harde skischoenen. 

De snowboardsport is zich vervolgens gaan ontwikkelen op allerlei vlakken. De gebieden werden steeds meer ingericht voor snowboarden en de grote sport en skimerken maken ruimte voor hun eigen snowboard ontwikkeling en promotie met grote marketingbudgetten. Snowboarden groeide op als wedstrijdsport en freestyle snowboarden werd vanaf 1998 tijdens de winterspelen van Nagano, een officiële olympische sport. Grotere zichtbaarheid met mogelijkheden van bereik bracht dat de niet wintersport gerelateerde organisaties zich gingen verdiepen in deze ‘lifestyle’. Denk aan ESPN (Entertainment and Sports Programming Network) in Amerika, die al een soort ‘olympische spelen’ had opgezet voor de extreme sporten via de X-Games. Zij brachten in 2002 voor de volle vier dagen, live de winter X-Games op tv. Uiteraard mogen we Red-Bull niet vergeten. Binnen deze sport en lifestyle is dit een organisatie die ontwikkelingen heeft veroorzaakt en grenzen heeft doen verleggen.  

Kijken en leren 

Ondanks de ontwikkeling van het snowboarden, is de skiwereld niet stil gaan zitten. Op materiaalgebied had de ski industrie dit misschien ook wel nodig. Een impuls om de sport en de vakantieganger weer aan te trekken. De ski-industrie is volgens Joris en Patrick goed gaan kijken en hebben geleerd van de snowboardindustrie. De opkomst van de ‘TWIN TIP SKI’ gaf uiteraard een duidelijk teken van deze slimme zet om een nieuwe doelgroep maar ook de oude weer te bereiken. Het skiën werd als het ware makkelijker en misschien wel leuker gemaakt. 

Gelijk aan de ontwikkelingscurve van snowboarden, is hiermee het ‘nieuwe freestyle’ skiën opgekomen. De funparken waren niet meer alleen van de ‘met te ruime kleding zittende’ snowboarders, maar ook van de ‘met te ruime kleding’ skiërs. De skiër werd als het ware opgenomen in deze cultuur!  

De ontwikkeling in de volle breedte van de wintersport, heeft ervoor gezorgd dat ook het nieuwe freestyle skiën zichtbaar werd in de halfpipe en slopestyle wedstrijden tijdens de winterspelen van Sochi 2014! En je ‘mocht’, ondanks je lifestyle nu ook wéér gaan skiën. De ski-industrie was na lange periode weer aanzet, na de piek van het snowboarden in 2013.   

De wisseling die was ingezet kwam volgens Patrick en Joris niet alleen vanuit het oppakken van kennis door de ski industrie. De neerwaartse spiraal in het snowboarden kwam mede door het stil zitten en achteroverleunen. “Ze hebben alleen maar gekeken naar wat een mooie wagens die Duitsers hebben,” spreekt Patrick met de wijze woorden van wijlen ras Rotterdammert Jules Deelder. 

Vroeger was niet alles beter 

De evolutie van een sport en zijn producten is volgens ons allemaal aan tafel een goede en natuurlijke gang van zaken. Sportfaciliteiten worden beter, meer kennis wordt gebruikt in trainingen en bij het ontwikkelen van materialen. Het gebrek aan materiaal ontwikkeling is juist datgeen wat voor de grootste kanteling in de markt heeft gezorgd volgens beide heren. “Als sport uit het zicht raakt op wat voor manier dan ook, verlies je draagvlak en dus indirect je markt. Merken moeten ook op productniveau voor de recreant blijven ontwikkelen om deze doelgroep te blijven boeien. Om deze elke keer -waar voor hun geld- te kunnen geven. Alleen op die manier kan je ervoor zorgen dat ze dat nieuwe board of die ski’s weer willen kopen” 

Marktwerking of consumentengedrag  

Patrick haalt aan dat bepaalde merken in zijn ogen te veel focus hebben op een totaalpakket. Uiteraard snappen beide heren dat zijzelf in een andere positie zitten met hun merken en organisatiestructuur, “maar dit heeft wel een uitwerking op de markt, korte termijn en individueel positief maar op lange termijn en op de marktwerking wellicht negatief.” 

Via een snelle rekensom vanuit het produceren van een snowboard en een set ski’s, beseffen ook wij dat net als bij veel andere producten, het product op zichzelf nog steeds te laag wordt aangeboden. Waardoor producties moeten doordraaien met als gevolg het ‘moeten’ aanbieden van totaalpakketten. Het aantal fabrieken blijft namelijk beperkt door de hoge productiekosten. Veel merken, of beter gezegd producten, verliezen hierdoor ook specifieke features en worden minder onderscheidend. Datgene wat onderscheidenheid kan bieden, geeft vaak een meer waarde als high-end product. Er is echter volgens ons wel een lichte verschuiving gaande bij de consumentvraag. De vraag wordt groter naar de specifieke features in producten. 

Het veranderen in dé wintersportliefhebber 

Er is altijd een kanteling gaande in het beoefenen van de wintersport. Het wordt nu meer en meer de ‘totale wintersportliefhebber’ die in de markt komt. En ‘liefhebber’ zegt als het ware al genoeg. Snowboarden wordt steeds vaker afgewisseld met skiën en andersom. Groepen vrienden die niet meer alleen om 11:00 uur omhooggaan naar de carrousel. Of gezinnen die een week alleen een kinderwei bezetten. De avontuurlijke wintersporter is via toerskiën en snowboarden en zelfs split-boarden, zijn opmars aan het maken. De markt moet daarom via materialen zorgen dat de vakantieganger een liefhebber wordt en vooral nóg meer plezier gaat beleven aan zijn vakantie of weekendje met vrienden in de bergen. Zoals Patrick en Joris vooraf hebben aangeven staan zij er niet helemaal onafhankelijk in, maar proberen weldegelijk aan te tonen waar de consument en markt mee wordt geconfronteerd. “Wij als markt moeten meer en beter blijven kijken naar hoe we de consument kunnen en moeten bedienen. De merken moeten keer op keer gaan kijken naar hun producten en wat de doelgroep bewust maar beter nog onbewust vraagt. Om op die manier gerichter en specifieker te produceren richting de trends die elke keer weer zullen blijven veranderen. En dan hebben we het nu alleen nog maar over de snowboards en ski’s gehad!” 

Tot slot gooit Patrick om hun verhaal kracht bij te zetten, een paar ski’s op tafel met een ‘rocker design’. “In Nederland worden vanuit veel merken, vooral nog de ‘camber’ geproduceerde ski’s en boards gepromoot. Terwijl, als we kijken in de rest van de landen en met name Amerika, bijvoorbeeld het rocker systeem al veel meer zijn intrede heeft gedaan. Dit soort ontwikkelingen in productie, geeft een ski en snowboard simpelweg meer gebruikersgemak. Wat gelijk meer wintersportplezier brengt in die een of twee weken in de bergen. Want als je aan het eind van die week met vermoeide benen en lijf een laatste mooie afdaling wilt maken, moet dat nog steeds plezier opleveren.” En volgens ons wil je dat gevoel juist meegeven. Want dan is de doelgroep best bereid om 1000 km terug te rijden om weer een jaar keihard te werken en volgend jaar, met nog meer plezier op wintersport te gaan! 

 

Is rocker beter dan camber of andersom? 

Voordelen van camber: Camber zorgt voor veerkracht en goede kantencontrole tijdens het carven op hardere sneeuw.  

Voordelen van rocker: Rocker zorgt voor een vriendelijke ski in vooral zachte sneeuw en heeft een gemakkelijke draai initiatie. 

De zinnen samen verklapt eigenlijk al de uitkomst. Het maakt voor het product in kwaliteit niet uit. Wat wel van belang is dat je je goed laat informeren en ook gaat uitproberen, puur voor vergelijk! Er zijn meerderen test weken in de bergen en avonden op de indoorbanen. Leg dat naast hetgeen wat je uit je wintersport wilt halen, dan is er echt voor iedereen een goed product in de markt. 

Vermelding:  

Patrick en Joris vertegenwoordigen via Rotterdam Agency de merken:
Bataleon, Smith, Dainese, Faction, FW, ABS.  

Tekst: redactie SNOW | Sander Oostlander. 

Beeld: Big AIR Chur / Faction / Rotterdam Agency.